Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Klare taal : efficiënt leren schrijven
Author:
ISBN: 9063064403 Year: 2002 Volume: *59 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een praktisch werkboek over Nederlands stijlgebruik, met praktische tips en oefeningen, ten dienste van leerlingen en docenten. Vanuit de onderwijspraktijk heeft de auteur zes categorieën ontwikkeld om woordkeuze en zinsconstructie te verbeteren. Hij gaat uitvoerig in op aspecten als doelgerichtheid, moeilijkheidsgraad, aansturen op exactheid, informatiedichtheid, afstandelijkheid en levendigheid van een tekst. Elk hoofdstuk wordt met oefeningen afgesloten. De bruikbaarheid wordt verhoogd door extra herschrijfoefeningen en voorgestelde oplossingen

Keywords

Nederlandse stilistiek. --- Nederlandse taal --- Schrijfvaardigheid --- Oefeningen. --- Schrijfvaardigheid. --- Dutch language --- Orthography --- Stilistics --- schriftelijke communicatie --- Nederlandse stilistiek --- Schrijven --- 001.81 --- 803.93 --- 82.081 --- C3 --- handleiding --- taalgebruik --- #A0305A --- 643 Taalzorg --- #KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- 808 --- Scripties ; thesissen ; handleidingen ; gidsen --- Taal ; het schrijven --- schrijfvaardigheid --- schrijven --- scripties --- * 843 --- Nederlands --- taalvaardigheid --- 808.1 --- 843 --- Stilistiek (Stijlleer) --- Taalgebruik --- Woordkeuze --- Zinsbouw --- Nederlands 843 --- Stijlleer --- Stilistiek --- 844.6 --- taalgebruik (ler) --- 450.8 --- 499.5 --- communicatie (leesbaarheid) --- rapporteren --- Nederlands: stijl --- rapportage --- 82.081 Creatief schrijven --- Creatief schrijven --- 803.93 Nederlands. Nederlandse taalkunde --- Nederlands. Nederlandse taalkunde --- 001.81 Techniek van de intellectuele arbeid --- Techniek van de intellectuele arbeid --- Kunst en cultuur --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- Nederlands - stijlleer --- Auteurschap. Literaire activiteit en techniek --- Stijlleer * --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- 007.2 --- Taalkunde --- Geschreven taal --- Communicatieve vaardigheden --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Frans --- Adult education. Lifelong learning


Book
Wel of geen komma? : adviezen voor kommagebruik.
Author:
ISBN: 9014091621 Year: 2002 Publisher: Alphen aan den Rijn Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kommagebruik wordt soms afgedaan als een subjectieve - want stilistische - kwestie. Daardoor lijkt het of je dit leesteken zonder al te grote gevolgen naar eigen believen wel of niet kunt zetten. Dat is zeker niet het geval. Komma's maken verschil. Ze beïnvloeden de betekenis én leesbaarheid van zinnen. In dit boekje vindt u de belangrijkste richtlijnen voor kommagebruik, met daarbij veel voorbeelden.


Book
Zakenbrieven schrijven : het hoe en waarom
Author:
ISBN: 9014095511 Year: 2002 Publisher: Alphen aan den Rijn Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De serie 'Hoe formuleer ik het?' richt zich op communicatie op de werkvloer in bedrijven en organisaties. Dit deel richt zich op het formuleren van teksten voor zakelijke brieven. Het boekje richt zich op het vaststellen van de reden, het doel van de brief. Daarna komt de formulering aan de beurt. De tips richten zich op actief taalgebruik en een duidelijke boodschap. De structuur van een brief is ook van belang. De volgorde van zaken is van belang voor de gewenste reactie van de ontvanger. De lay-out en de toonzetting zijn hiervoor ook belangrijk. Op al deze punten geeft het boekje adviezen die verduidelijkt worden met voorbeelden. De auteur is eigenaar van een communicatiebureau. Een boekje voor mensen die in hun werk veel zakelijke brieven schrijven, met veel suggesties, tips en voorbeelden.


Book
Mijn kind leert schrijven (en hoe kan ik helpen) : een gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners
Author:
ISBN: 9020948768 Year: 2002 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek biedt de auteur concrete en heldere antwoorden op de vragen die ouders en begeleiders zich stellen. Hij beschrijft de voorwaarden waaraan kinderen moeten voldoen om goed te leren schrijven, biedt een overzicht van alle problemen en oplossingen, geeft tal van bruikbare checklists en schema's en introduceert een leuk en motiverend oefenprogramma. De auteur beschrijft de voorwaarden waaraan kinderen moeten voldoen om goed te leren schrijven, biedt een overzicht van alle problemen en oplossingen, geeft tal van bruikbare checklists en schema's en introduceert een leuk en motiverend oefenprogramma. (Bron: covertekst)


Book
Dansende kronkels : voorbereidend schrijfprogramma
Authors: ---
ISBN: 9058730409 Year: 2002 Publisher: Destelbergen SIG

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoudsopgave 1. Fundamentele kronkels: theoretische achtergrond 2. Partituur van Dansende Kronkels: concrete toepassing 3. Op zoek naar het land van de dansende kronkels: verhaal 4. Werkblaadjes


Book
Het huis lijkt wel een schip : handleiding voor het poëzieonderwijs op de basisschool
Author:
ISBN: 9055743569 Year: 2002 Publisher: Baarn HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

O.a.: Moderne kinder- en jeugdpoëzie - Poëzieonderwijs en ontluikende geletterdheid - Soorten gedichten - Rijm, ritme, metrum en beeldspraak - Compositie - Beeldspraak - Inhoud - Dichters - Presentatie van poëzie


Book
Schrijfwijzer
Author:
ISBN: 9012090237 9789012090230 Year: 2002 Publisher: Den Haag SDU

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze vierde, geheel herziene editie is sterk uitgebreid. Het eerste doel is zo veel mogelijk vragen te beantwoorden die zich bij het schrijven voordoen. Het tweede doel is die vragenzo te beantwoorden dat schrijvers snel verder kunnen met hun werk. Van aanhef tot komma, van aantrekkelijk schrijven tot barbarismen en van tussen -n tot literatuurverwijzingen, geen enkel aspect blijft onbesproken


Book
Dingen in de kring : taalvorming en drama in meertalige middenbouwgroepen
Author:
ISBN: 906665323X 9789066653238 Year: 2002 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek worden de problemen die leerkrachten ervaren bij het begeleiden van kringgesprekken (zeker in meertalige groepen) op een rijtje gezet. Er worden ook suggesties geboden om ze te overwinnen. De lessuggesties zijn gericht op de groepen vier en vijf en geven expliciete aandacht aan meertaligheid. De lessen beginnen altijd met de introductie van een of meer voorwerpen, wat als uitgangspunt voor een kringgesprek goed blijkt te werken (lage taaldrempel, concrete ervaringen, uitnodiging tot handeling, begripsbevordering voor minder taalvaardige kinderen) . De gebruikte werkvormen zijn afkomstig uit de kunstzinnige disciplines taalvorming en dramatische vorming.


Book
Leesrijk school- en klasklimaat : een schat aan le(e)sideeën voor het basisonderwijs
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9044113275 Year: 2002 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe leer je kinderen goed en graag lezen? Verschillende mensen die actief zijn in het leesbevorderingslandschap stellen in dit boek hun ideeën voor een goede klaspraktijk voor. Elk vanuit hun eigen invalshoek bieden ze een kader en vooral veel tips en suggesties voor goed leesonderwijs. Leerkrachten uit het gewoon en buitengewoon basisonderwijs zullen hierin ongetwijfeld heel wat inspiratie vinden om hun leesonderwijs gevarieerd in te vullen, en daarbij de zwakkere lezers niet uit het oog te verliezen. Op die manier kan permanent aan leesbevordering gewerkt worden.Bron: https://www.goodreads.com/book/show/17278424-leesrijk-school--en-klasklimaat

Keywords

Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- leesbevordering --- literatuuronderwijs --- stemrecht --- jeugdliteratuur --- leesonderwijs --- Lezen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Nederlands als tweede taal --- 803.93-07 --- Nederlands --- aanvankelijk lezen --- basisonderwijs --- lezen --- 475.26 --- didactiek --- 434.8 --- 471.41 --- AVI-niveaus --- Evaluatie --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Jeugdboekenweek --- Leesbevordering(Boekpromotie) --- Leesvaardigheid --- Makkelijk lezen (Moeilijk lezenden) --- Ontluikend lezen (Voorbereidend lezen) --- Taakgericht taalonderwijs --- Taal --- Voorlezen --- Wereldoriëntatie --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- 1e leerjaar l.o --- AVI --- Aanvankelijk lezen --- Anderstaligen --- Avi --- Basisonderwijs --- Begrijpend lezen --- Bibliotheek --- Boek --- Boekpromotie --- Computer --- Didactiek --- Evaluatie (Beoordeling) --- Gedichten --- ICT --- Informatieve bronnen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leesbevordering --- Leesonderwijs --- Leestoetsen --- Multicultureel --- Niveaulezen --- Onderwijs-taakgericht (taakgericht onderwijs) --- Onthaalklas --- Remediërend lezen --- Remediërend onderwijs --- Schrijven --- Verhalen --- Wero --- 475.26 ) * LEZEN --- begrijpend lezen --- kinderboeken --- l.o.: didactiek : lezen (ler) --- leesvaardigheid --- moeilijke lezers --- niveaulezen --- remediërend lezen --- stil lezen --- voorbereidend lezen --- voorbereidend schrijven --- voorlezen --- Leesbevordering ; basisonderwijs --- 030082.jpg --- Lezen: didactiek lagere school --- 803.93-07 Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : lezen --- Activiteiten met het jeugdboek --- Taal en verbale expressie --- (zie ook: fysica (computer)) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Schoolbooks - Didactic material --- NT2 --- Spel --- Klasinrichting --- Hoekenwerk

Listing 1 - 9 of 9
Sort by